Från Zickermans värld

måndag, november 23, 2009

Och snart är det jul

I helgen var det Öppet husSkogsbo. Det var himla trevligt, gott om besökare och tiden bara rann i väg! Jag spenderade, som vanligt, tiden i köket men tror att jag hann hälsa på alla.

Det var inte utan att jag kände av en smygande jullängtan. Årets första. Detta fick mig att genast börja planlägga vilka julmarknader som skall besökas i år. Under den kommande helgen är det Livstycket i Tensta och Hoppa hage med flera i Gustavbergs hamn som lockar. Nästa helg är det Konstfack och helgen därpå, alltså Luciahelgen slår Beckmans upp portarna.

Troligtvis blir det i vilket fall ett besök på Skansen och Rosendal. Har du inte varit och firat Midvintersolståndet på Rosendal tidigare - med eldfest och allt så har du chansen den 20 december.

När det gäller Konstfacks julmarknad är det två elever som jag är alldeles särskilt nyfiken på! Dels är det Fideli Sundqvist med sina underbara pappersklipp och porslinsjulhängen, och sedan är det Henning Trollbäck som gjort detta helt underbara Dalahästtryck! Trycket hittade jag idag via Kurbits, men ta en titt i hans blogg för en fantastisk tändsticksaskskrubba (dagens glosa!).

Visst är det fantastiskt fint!

Ett annat spännande evenemang den närmsta tiden är Jul & Hantverksmässan på Kistamässan. Särskilt spännande skall det bli att se den Bästa Återbruksklappen koras! Ett bra och vettigt initiativ tycker jag. Med på mässan finns också Recycle Design - Återbruk från Eskilstuna Folkhögskola. Jag tänkte gå på fredagen, är det någon som vill göra mig sällskap?

Ha en bra vecka! Själv tänkte jag bli klar med vårens program på Skogsbo redan på onsdagen och sedan lata mig resten av veckan. Det låter som en plan!

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag gör gärna sällskap till Jul & hantverk!

    SvaraRadera
  2. Jag gör en snabbvisit på Riddersviks julmarknad varje år och köper alltid samma sak:
    en stor stearinljuskrans till svärföräldrarna och två nekar till sparvarna.
    That's it!

    SvaraRadera
  3. På fredag (27:e) tänkte jag gå på julmarknad på Kungliga Hovstallarna. Det ligger ju så nära jobbet så jag kan smita dit på lunchen. Har dessutom hört rykte om att kan komma att finnas garn... ;)

    SvaraRadera