Från Zickermans värld

måndag, april 02, 2012

Hemma från våren i Helsingfors

Just nu är jag inte så kaxig. Fick plötsligt ett rejält migrän anfall under natten till går som fullständigt däckade mig, men det blir långsamt bättre. Skall snart lägga mig en stund igen, men tänkte att jag skulle visa några bilder från Helsingforsresan med Anna! Vi åkte från Stockholm i torsdags eftermiddag och kom tillbaka i lördags. Som tur var stämde väderprognoserna för fredagen inte riktigt i Helsingfors, det var både tillräckligt varmt för att spatsera (till skillnad från när vi var där tidigt 2011 i 30 graders kyla - dagarna helt utan ansiktsuttryck) och soligt. Tack för det. Här följer några bilder. 



Vy inåt stan från Olympiaterminalen



Anna och jag! 




Förimiddagskaffe på Kafferosteriet inne på Moko Market. 



Fin fin barnbutik!



Ett pyntat träd precis utanför Designmuseét





Marimekkos Helsingforsbutik som byggdes om härom året är verkligen fantastiskt bra. Den enda kritiken jag har är att tygavdelningen liksom var större och mer inbjudande tidigare och att det är kläder på två ställen, på var sitt våningsplan vilket känns sådär när man vill prova men inte slita av sig alla kläder två gånger. Annars TOPPEN. Nu var det ljuvligt vårskyltat och jag kom hem med mina drömmars klänning, som jag visserligen kan ha ett par veckor till - men som kanske blir särskilt bra när Liten är på utsidan. Tills dess, eller åtminstone till en varm och solig dag här i april - hänger den framme som ett smycke.

En ny bekantskap var samarbetet mellan Café Strindberg och Marimekko - ett trevligt och vackert cafe i direkt anslutning till butiken; Marikahvila. Goda smörgåsar och bakverk!

Nu sitter jag och skriver på två texter som snart skall vara klara. I morgon åker vi till Blidö och stannar där veckan ut. Det skall målas ägg, promeneras, stickas, kanske krattas och göras marsipanugglor.  Glad påsk!

1 kommentar:

  1. Glad påsk till er också! Kul att få läsa om din Helsingforsresa och se dina fina bilder. Skönt att den dumma migränen också är på väg bort! Låter underbart med påsk i skärgården. Ha det så skönt!

    SvaraRadera