Från Zickermans värld

måndag, januari 28, 2013

Januari börjar året

Här är det sjukstuga sedan någon vecka tillbaka. Men just nu står jag på benen och resten av familjen befinner sig i olika stadier av förkylning, feber och jagharsåhimlaontikroppenochmestavalltimagen. Det skulle ju vara toppen om det blev ändring på det, och i dag klunkade Valdar glatt i sig fruktsoppa och brödet ni ser här nedanför. Det där brödet. Hej, vad jag tjatar - men jag gör det för att det är så in i bänken gott. Dagens bröd var smaksatt med kummin, fänkål och en liten bit lagrad ost.


Är man sjuk vill man se på Ponyo. 
Vi vill nog alltid se på Ponyo i och för sig. 





Det blir hisnande i bland, livet. Här är täcket jag sydde till Helmi när hon låg i magen och jag hostade, hostade och hostade förra januari. Nu ligger hon där under sitt solskenstäcke, vår lilla Pärla. Hon har varit här hos oss i våra famnar i mer än ett halvår nu. 





Liten Pärla i selen på ryggen.











Förra helgen firade vi Helmi med ett halvårskalas. En välkomstfest för vår Pärla, Valdars lillasyster. Ett kalas för oss, hela familjen. Det var himla fint, vänner och familj var där och firade med oss. Vi åt världens godaste paj som mamma hade gjort och lyxtårta från Chokladfabriken. En fin dag att minnas.

Vi har det himla bra måste jag säga. Trots sjukdomar och hotande bråkiga deadlines som inte alltid spelar samma melodi som verkligheten om man säger är det rätt bra. Jag övar mig på att stoppa undan tankar om att inte hinna allt, eller göra det där jag hade tänkt. Övar mig på att vara himla glad när det faktiskt blir bra mat lagad, långa promenader - och flera av dem riktigt raska, många stunder med skratt och en del arbetstid. 

Sedan händer det ju en del lite oväntade roligt saker också. Jag skall berätta mer när jag kan, men något himla roligt är onsdagens Stickcafée på Nordiska Muséet. Klockan 18 inleder jag och Heléne ett samtal om Stickning på internet, om hur vi egentligen tänkte när vi drog igång "365 saker du kan sticka"-bloggen och lite sådant, jag kommer att försöka föreläsa med en Pärla på magen. Så hoppas att vi kan ingjuta lite inspiration till kreativt galenskapande i åhörarna. Kom du med!  

1 kommentar:

  1. Så fina och inspirerande bilder! Jag gillar särskilt andspåren i snön.

    SvaraRadera