Från Zickermans värld

fredag, januari 17, 2014

Liten Formexrapport

I onsdags var jag på Formex - och här kommer en liten rapport på en del av godbitarna.



Den finfina Björnfamiljen från Isak finns på ett tryck med Guldlocktema och kommer som både plansch och bricka med hela berättelsen på baksidan. Muggarna och ljusstakarna samt finfina lampor från Superliving fanns också de i Oseroff Agenturs monter.




Swedish Handcraft har jag haft lite koll på tidigare - inte minst för att jag bevakat dem för Sömnads räkning. Här med härliga Dockstatofflor bland annat.




Fortsatt mycket smutsiga pasteller, blandat med accenter i starkta färger, grafiska mönster och guld. Pom-pom-arna (tveksam pluralform, jag vet) hänger med. De tryckta tygerna kommer Bangladesh och finns hos Afroart




Nyheter från danska Maileg.



Utmärkt fint från malmöbaserade Sägen, som alltid. Nytt för mässan var bland annat ett underbart set med Virr varr som jag visst blev så exalterad över att jag inte tog någon bild. Titta på hemsidan för mer information




House of Rym hade en av mässans finaste montrar - ingen överraskning där. Samtida form med hållbara naturmaterial. Tanken att kunna kombinera porslinet efter eget huvud. Det lekfulla och hantverksmässiga förhållningssättet till både material, tradition och form är precis som tidigare både spännande, inbjudande och lekfullt. 

Jag inser hur okritiskt jag förhåller mig till det mesta jag sett från dem med det är väl just så - både porslin, bruksföremål i form av skärbrädor, textilier - ja allt står för en kombination av form och material som jag verkligen tycker om. Första gången på många år funderar jag faktiskt allvarligt på om det finns nyproducerat porslin som i stor skala skulle kunna flytta in här. Och mattorna, ja - titta själva här (och här) och följ dem på instagram. 

Ha en fin fredag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar