Från Zickermans värld

söndag, februari 23, 2014

Hantverksbyte


Tänk vad många människor jag aldrig, eller åtminstone med största sannolikhet aldrig, skulle ha mött om det inte var för internet - sociala medier som instagram och FB skull. 

Strax före jul fick jag möjlighet att byta hantverk mot hantverk med gävlebaserade keramikern Ulrika Olsson och för en liten tid sedan landade dessa fem skålar hos oss. 

Som vi trivs ihop. Det är något med välgjorda bruksföremål och allra helst skålar, koppar, fat. Hur de känns i händerna och mot läpparna, godsets strävhet, mjukhet, tyngd, lätthet - ja allt det där. 

Ulrika har förresten skrivit fint om det där med föremålens - muggens - kvaliteter här. 

1 kommentar:

  1. Men vad kul att se skålarna här hos dig! Och vad glad jag blir att ni gillar dem! Det är ju precis det jag vill med min keramik: att den ska användas! Varje dag. Slitas.

    SvaraRadera