Från Zickermans värld

söndag, februari 16, 2014

Söndag med lite sol

Vilken helg! I fredags höll jag workshop på Syfestivalen i Älvsjö för Nystas räkning. Dagen var riktigt trevlig och försvann i ett nafs! Vi stickade fiskbensmönster, spets av olika slag, falsk patent och mer ändå.  

Själv köpte jag garn och mönster från Solkustens spinnverkstad för att sticka den här finfina koftan. Nu väntar jag bara på mönster-pdfen så att jag kan sätta igång. 

I lördags hade jag äntligen tid att prova lite yinyoga igen. Boken fick jag i julklapp av några fina vänner och det känns som ett riktigt bra sätt för mig att närma mig yoga. Lugnt, inkluderande, pedagogiskt och grundligt förklarade positioner. Vi kan nog bli vänner, yinyogan och jag. 

Sedan blev det en tur till till Syfestivalen. En fin eftermiddag där vi hann träffa både gamla vänner och nya - som Linnea på Viffla (det är Linnea som har gjort två av mina och alla andras önskekoftor just nu - Siri och Clara

Just nu stickar jag på en Inspira Cowl (sist i världen?) i restgarner. Rätt kul att sticka, färgerna och garnerna verkar trivas ihop - men svårt att veta om det blir en favorit eller en present till någon annan.

I dag har jag träffat släkten förmiddagen. Lyxigt! Sedan hämtade pappa upp mig så fick vi några timmar själva hos farmor.  Titta på gamla foton, kramas, sjunga och dricka kaffe. 

Finaste, käraste farmor. Jag har svårt att sätta ord på hur viktig hon är. Efter några timmar anslöt barnen och Björn till köksbordet där på äldreboendet i Blackeberg och Helmi fick äta kanelbulle från konditori Finess, klättra i fåtölj och leka tittut med farmor. En fin söndag som avslutades med att jag hämtade hem ett underbart hantverksbyte. Men det får bli ett alldeles eget blogginlägg. 
Jag kan bara säga att jag är uppspelt. 

På bilden längst ned är det min pappa och hans kusin som leker på Söderäng. Sent 50-tal skulle jag tro. 









Lite tidningstips:

och just det. Den här klänningen alltså, Hawthorne. Kan det bli 2014års klänning? 

2 kommentarer:

  1. Det var väldigt trevligt att träffa dig! Nu ser jag att du redan hittat mönstret på den svenska hemsidan... :)

    SvaraRadera
  2. Ja! Den där klänningen alltså. Är också sugen på den efter att ha sett flera fina hos Viffla!

    SvaraRadera