Från Zickermans värld

fredag, september 19, 2014

Nära

När vi bodde här sist, för tretton år sedan, uppskattade jag verkligen närheten till allt nästa lika mycket som omgivningarna. Det här med att kunna gå hem och äta lunch och sedan bege sig ut igen. Det enkla i att kunna bjuda över vänner på vardagsmiddag, allt sådant där som faktiskt är enklare om man bor på en mindre ort. Eller centralt i Stockholm. Men det gjorde vi inte. Och när vi gjorde det hade vi ändå inte jobbet helt nära. 

Här är det en annan närhet. Det tar knappt tio minuter att cykla till jobbet - med den fina innegården nedanför här - och kanske 20 att cykla hem. Den är nämligen en uppförsbacke av guds nåde om man så säger.. 

Närheten till havet pratar jag ju om oavbrutet. I går kväll sprang jag bort till Galgberget, en bit utmed Kärleksstigen innan det helt enkelt blev för mörkt och jag fick söka mig ut till Snäckgärdsvägen och strandpromenaden istället. I förmiddags gick jag samma väg med Radioföljetongen i lurarna. Har ni hört en? Kvinna i svart? Jag har 4 avsnitt kvar innan jag är i kapp med sändningarna. Vansinnigt spännande och rätt läskigt. 

I kväll, den 20 september, har vi klippt gräset för första gången. Och gjort höstens första kantarellpasta - vilket mycket väl kan vara en av de godaste pastarätterna vi vet här hemma. Recept längst ned.

Ha en fin helg. Jag jobbar på Yllet Inredning i morgon - som nu också finns på instagram under @ylletinredning - jag lägger ut lite nyheter i butiken, men också annat. 

Vi skall njuta i sensommaren här på ön. Fortfarande sommarvarmt. Kanske blir det ett dopp?












Kantarellpasta till 4 hungriga personer

300 g förvällda gula kantareller - hackas grovt
1/2 gul lök - hackas fint
en klick smör
en burk mascarpone (eller ett veg. alternativ)
1 msk whisky
örtsalt
svartpeppar

ca 400 g färsk pasta

Om man vill - 
chiliflingor
soltorkade tomater - strimlas fint

Fräs upp löken och kantarellerna, tillsätt soltorkade tomter och låt det fräsa tills allt fått färg. Koka pastan. Häll i whiskyn och vänd i färskosten i kantarellfräset, salta och peppra lite och när pastan är kokt och avrunnen vänder du i den med. 

Servera med ruccola och chiliflingor till den som gillar det. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar