Från Zickermans värld

tisdag, oktober 28, 2014

Ett höstlov kom och gick

Havet. Hela tiden, varje dag. Stilla, skummande, rasande, vrålande, krusigt. 

Soldränkt, regnstänkt. Blygrått, midnattsblått. 
Den obrutna horisonten och himlen. 
Så mycket himmel.

Havet är en stor anledning till att vi är här i dag. Inte den enda, men en stor och viktig en.

I helgen var Helmi på bio för första gången - vi såg filmatiseringen av Lena Sjöbergs underbara bok Tänk om.. med berättarsång av Nina Persson. Vilken underbar kombination. Är man knappt 2,5 år orkar man nästan sitta hela filmen. Bara en sådan sak. Jag var på afterwork mitt i Visby och njöt än en gång av hur nära allt är här. Jag cyklade hem vid åttatiden och hann läsa för storebarnet. Sa jag att vi har kommit fram till att vi har ungefär - jag säger ungefär - tre timmar mer tillsammans varje dag nu? Inte i veckan. PER DAG. Galenskap? Nej, verklighet. 

En gång för alla vill jag också skriva att det är faktiskt möjligt. Vi hade inte en varsin heltidsanställning när vi flyttade hit. Men vet ni. Det löser sig undan för undan. Jag säger inte att alla skall flytta till Gotland (även om ni är hemskt välkomna) men jag säger att det går. 

Man behöver inte vantrivas i en stad, man kan flytta. Välja om, prova, i värsta fall ångra sig. Det går i väldigt många fall, för att inte säga alla. Det är intressant hur vår flytt både glädjer och provocerar många i vår omgivning. Jag förstår i och för sig varför. Om man skall vara lite elak är det faktiskt enklare att stanna kvar och vantrivas än att riskera tryggheten och prova - eller hur? Men vänd på det och tänk på vad man kan vinna av nya perspektiv, en annan vardag. Kanske närhet till natur, till släkt, till kultur, till varandra. 

Tre timmar per dag gör mycket för ens vardag. Jag har exempelvis äntligen vågat närma mig yoga. Vansinnigt spännande. 

Så, nog om det. Den första 1 november börjar jag arbeta för Studieförbundet Vuxenskolan igen, men denna gång för SV Gotland och som projektledare. Ett par dagar i veckan, och fram till sommaren till att börja med. Så framtiden ser ljus ut; Yllet inredning, SV Gotland och bokmakeri. Bland annat! Kurslederi, föreläsningar, ull och mer ändå. 

Ha en fortsatt fin vecka 








1 kommentar:

  1. Havet har något magiskt över sig och ert hav på Gotland beskrivs så fint.Nog har ni vunnit både havet och ett nytt liv.

    SvaraRadera