Från Zickermans värld

fredag, maj 08, 2015

En hel vecka, en blommig vecka

Det har varit en ljuvlig vårvecka här på ön! Jag är fortfarande inte riktigt stadig på benen, men det är bättre och bättre. Vi har plockat ramslök och gjort ramslökspesto - det är ju som att äta vår koncentrerat i en tugga. Ramslök, mandlar, parmesan och gotländsk rapsolja. Vi fick med oss violer till violsocker hem också, och några slånkvistar för att det är så vackert. Vår första vår här är fin än så länge!
Utanför butiken blommar magnolian för fullt och i torsdags fick vi en underbart fin dag med språkprojektet jag leder vid Roma Kungsgård. Ullworkshop, lunch i gröngräset, guidad tur i klosterruinen och en stund i örtagården. Vi besökte kapellet där besökarna kan lämna sin önskan på en lapp också. Himla fint, och rörande att läsa alla olika slags önskningar och tacksamheten. Sedan hann jag med en stunds stickning i solen, mycket välbehövligt - nästan lika välbehövligt som kvällspromenaden med stavarna jag äntligen kom i väg på i går kväll. Andas in vår och ramslök längs med kärleksstigen, salt och hav nere vid stranden. All sjöfågel. Det är verkligen rikedom. 
I dag blev det en tur till Berså i Tofta. Kaffe, prat och stickning är en bra inledning på helgen, även om det är arbetslördag i morgon. 
Här planteras örter och grönkål i pallkragen och jag har visst lovat att poppa popcorn. Kan jag väl... Ha en fin helg! 



2 kommentarer: