Från Zickermans värld

måndag, november 16, 2015

Lite mer Skottland


Snopet. Hösten går fort. För fort kan man tycka. Jag hänger med, men ligger lite efter med en del saker. Här kommer lite mer bilder från vår Skottlandsresa. Lite mer av Edinburgh, besök på National Museum of Scotland, fenomenalt fika där i samma kvarter som tweedhimmelriket och alla fina tryck. På "La Barantine". Missa inte det för allt i världen.

Det är ju en rasande trevlig stad att promenera runt i det där. Jag hoppas att jag får anledning att återkomma rätt snart, men den där vändan blev kort för det var dags att sätta sig på en buss och resa västerut till Glasgow.

Där bodde vi i en lägenhet i ett område som sett bättre dagar helt enkelt. Kanske inte ett första hands val nästa gång - även om jag gärna återvänder till Glasgow. Björn hade fullt upp med konferensen så jag besökte museer, promenerade runt i stan, besökte utmärkta garnaffärer och beslutade mig för ta en dagsutflykt. Det fick bli en researrangör som erbjöd en dagstur till Oban via de västra högländerna - och äntligen, äntligen fick jag se lite mer av Skottland. Det var flera stopp längs vägen - I Luss vid Loch Ness, vid Glencoe, Rannoch Moor, Blackmount, Castle Stalker och sedan äntligen ett stopp i Oban. Trots ganska rått regn följde jag och en holländsk osteolog (som rymt från konferensen) med guiden ned i hamnen för en av de bästa luncherna jag ätit någonsin. Missa det inte för allt i världen om du får chansen att äta lunch i Oban! I en liten grön kiosk, en bit ifrån färjeterminalen serverades alldeles pinfärska fisk och skaldjursrätter som tillagades à la minute. Det blev vinkokta blåmusslor, hummer och pilgrimsmusslor. Det var fantastiskt gott och fint att sitta där vid kajkanten vid vår trevlige guide. Nästa gång hoppas jag att Valdar är med - han skulle verkligen uppskatta det.

Vi gick en liten sväng i samhället, kikade in på destilleriet och gjorde det man bara måste när man är på ett destilleri och gillar whisky. Till mitt försvar kan jag säga att det verkligen var whiskyväder.

Efter en dryg timme påbörjades resan tillbaka i vår lilla minibuss. Vi besökte Inveraray Castle i dramatiskt väder och sprang på en alldeles livs levande hertig (av Argyll minsann) i butiken. Omdömet där får bli följande - slottet var sådär imponerande. Är du begiven på värjor så skall du åka hit. Jag gillade verkligen köket och en del av tapeterna, trädgården var skaplig med serveringen var underbar. Den behöver man inte betala inträde för att besöka - ett tips. Inveraray låg vackert och är säkert värt ett besök det med.

Hela utflykten var fin - men nästa gång vill jag ha med mig familjen och vandra. Området kring Rannoch Moor och Glencoe vill jag vandra i.

Kvällen avslutades med en god middag med vänner på en belgisk restaurang på universitetsområdet och jag förstod att den delen av Glasgow är lite mer lättillgänglig och trevlig än östra sidan där vi bodde. Så sista dagen spenderade jag på museerna i närheten av museet - Kelvingrove Art Gallery and Museum, fika på utmärkta the Yarn Cake (fika OCH garn) och sedan The Hunterian och universitetet.

Sen var det dags att åka hem, det gick sådär. Men vi kom hem tillslut. Jag tror att jag lämnade en liten bit av mitt hjärta där borta i en dalgång. Får se till att åka dit och hälsa på det snart igen. Det är bara början tror jag bestämt - så mycket att utforska. Tänk vilken lyx att få känna så!





























2 kommentarer:

  1. Anonym8:42 em

    Vad roligt att hitta hit och läsa om din skottlandsresa och att du gillade det så mycket och gärna kommer tillbaka hit! Det gläder en inflyttad "skotte" :)

    Om du vill är du mer än välkommen in på min blogg www.scottishmoments.com där jag skriver enkomt om Skottland :)

    SvaraRadera
  2. Anonym8:44 em

    Oj nu vet jag inte om min förra kommentar kom med... jag provar igen :)

    Kul att läsa om din resa hit till Skottland och att du gärna kommer tillbaka! Om du vill får du gärna besöka min blogg där jag enkomt skriver om Skottland!
    www.scottishmoments.com

    SvaraRadera